Nurkowanie na wraku
Wrak U-272 spoczywa na mulistym dnie, przechylony na prawą burtę. Jest częściowo przysypany przez osady denne. Wystające części kadłuba oplatają liczne sieci rybackie. Nad dnem góruje kiosk z wysuniętym peryskopem z doskonale zachowanym szklanym okiem. Do dziś można weń dostrzec elementy okrętowej optyki. Ponadto odsłonięte są duże fragmenty pokładu dziobowego i rufowego oraz lufa działa kalibru 88 mm.
Głębokość przy dnie wynosi 48 m, w najpłytszym miejscu na wraku 43 m. W miejscu, w którym leży wrak, czasami występują silne prądy, mogące uniemożliwić nurkowanie. Duża głębokość i obecność prądów czynią U-272 wymagającym miejscem nurkowym, które z całą pewnością warto odwiedzić ze względu na urodę i historyczną wartość wraku.
Historia
U-272 – niemiecki okręt podwodny typu VIIC, zwodowany 5 sierpnia 1942 roku w stoczni Bremer Vulkan w Vegesack w Bremie. Jednostka została przyjęta do służby w Kriegsmarine 7 października 1942 roku, pod dowództwem oberleutnanta zur see Horsta Heppa. Okręt wszedł wówczas w skład stacjonującej w Gdańsku 8 Szkolnej Flotylli U-Bootów. 12 listopada 1942 roku, U-272 zatonął na północ od Helu nieopodal Góry Szwedów. Według źródeł niemieckich, okręt zderzyłsię innym U-Bootem U-346. W momencie katastrofy na pokładzie 41 członków załogi. Z oryginalnego składu brakowało 11 osób. Przebywały one w podróżach służbowych, na szkoleniach, w szpitalu bądź na urlopach. Sytuacje tę wykorzystało dowództwo umieszczając na pokładzie okrętu 5 mechaników, którzy mieli przejść stosowne szkolenie. W sumie w wyniku kolizji zginęło 29 członków załogi. 12 uratowało się skacząc z pokładu tonącej jednostki do wody. Reszta ucalałych marynarzy ewakuowała się po 9 godzinach od zatonięcie za pomocą indywidualnych aparatów ratunkowych (w tym dowódca okrętu por. Horst Hepp który objął później dowództwo U-238 ). Do momentu zatonięcia jednostka nie odbyła żadnego rejsu operacyjnego i nie zatopiła żadnych jednostek pływających przeciwnika.
Dane techniczne
U-272 niemiecki okręt podwodny typu VIIC o wyporności na powierzchni 769 ton. Długość 67.1m, szerokość 6m był wyposażony w dwa silniki Diesla F46 (3200 km) zapewniającymi energię dla rejsu na powierzchni oraz ładowanie akumulatorów dla dwóch silników elektrycznych GU460/8-276 (560 kW) dla rejsu w zanurzeniu. Okręt mógł przenosić 14 torped parowych G7a lub elektrycznych G7e albo 39 min TMA/TMB, wyposażony był także w działo 88mm oraz działko 20mm.
Ciekawostki związane z wrakiem
Wrak U-272 do 2014r był sklasyfikowany jako wrak innego U-Boota U-346. Po uwzględnieniu materiałów zgromadzonych przez Daniela Pastwa i nurków z ekipy Baltictech. Którzy wykonali szereg nurkowań celem weryfikacji nieścisłości w ocenie budowy wraku. Udokumentowali charakterystyczne elementy wraku takie jak: brak uszkodzeń części dziobowej-powstałych podczas zderzenia U-346 wynikiem którego było jego zatonięcie.
Obecność na wraku działa kalibru 88m, Kiosku typu „Turm 1”, charakterystycznego układu otworów przepływowych znajdujących się pod kioskiem, układu „slotowego” drewnianego pokładu -cechy te były charakterystyczne dla Uboota wyprodukowanego i służącego do 1943r takiego jak U-272 a nie dla U-346 który został zwodowany 13 kwietnia 1943 roku.
Opisy miejsc zatonięcia obu okrętów podwodnych, pojawiające się w niemieckich raportach wskazują również na błędną pierwotną klasyfikacje wraku.
Materiały zgromadzone podczas nurkowań i inne poszlaki doprowadziły do zmiany nazwy wraku z „płytki U-Boot U-346” na OP „U-272”.
Opracował Kamil Stankiewicz
Jeśli masz wiedzę, która pozwoli nam dopracować opis lub wyjaśnić nieścisłości dotyczące losów jednostki — zapraszamy do kontaktu.