Nurkowanie na wraku
Popularny wśród płetwonurków Trałowiec, spoczywa na równej stępce na głębokości 40 metrów. Jest jednym z najciekawszych wraków w okolicach helskiego portu. Największe wrażenie podczas zwiedzania jednostki robi 10,5 centymetrowa armata zamontowana na dziobie okrętu, dwie kotwice zdobiące prawą i lewą burtę dziobu wraka oraz bardzo dobrze zachowana sterówka w której można podziwiać oryginalne podwójne koło sterowe, telegraf maszynowy oraz radionamiernik. Pokład trałowca znajduje się między 33 a 35m głębokości, dzięki temu wrak jest dostępny dla większości nurków. Rufą na wysokości pokładu ma charakterystyczny kształt umożliwiający wydawanie i podejmowanie trału.
Historia
Jednostka została zmówiona przez armatora Hansa HF jako trawler rybacki Ditmar Koel, i już w grudniu 1915 zostaje przejęta przez Kaiserlische Marine. Wejście do służby nastąpiło 05.04.1916 początkowo pod oznaczeniem HS 8 potem kolejno HS 7, HS 9, HS 12, HS 64. 8.4.1919 jednostka zostaje zwrócona właścicielowi, nowy numer statku to HH 68, od 12.5.1925 jako SD 147. W 1927 jednostka zostaje przedłużona, od 14.01.1931 pływa jako HC 228. W 1933 roku uczestniczy w połowach na Morzu Północnym. W 1936 roku zostaje zakupiony przez Kriegsmarine. 08.09.1937 jako Hilfminensuchboot (pomocniczy okręt trałowy) Munin. W 1938 przebudowany na okręt szkolny. Podczas szkoleń załoga liczy 2 oficerów, 14 marynarzy i 23 kadetów. Od 10.1942 oznaczony jako DPr 07 służy w Hafenschutzflotille Pressenkuste, od 01.10.1943 w 3 Sicherungsflotille jako Vs 304. Zatonął 18 marca 1945r w wyniku kolizji związanej z zamieszaniem, wynikającym z trwającą operacją Hannibal.
Dane techniczne
Budowa: H. C. Stlucklen & Sohn, Hamburg, nr stoczniowy 491
Wyporność: 480 t
Długość: 41,5 m
Szerokość: 7,3 m
Zanurzenie : 2,9 m
Napęd: jeden 3 cylindrowy silnik, 1 śruba
Prędkość: 10 w
Załoga: 16 osób
Uzbrojenie 1 x 10,5cm L/45, 2 x 2cm
Opracował Karol Wójcik
Jeśli masz wiedzę, która pozwoli nam dopracować opis lub wyjaśnić nieścisłości dotyczące losów jednostki — zapraszamy do kontaktu.