Nurkowanie na wraku
Wrak znajduje się na głębokości 24.5 – 25.5 metra i jest skierowany dziobem w kierunku południowo – wschodnim. Nie jest pokryty sieciami, w strefie dennej jest częściowo zasypany osadami. Burty wraku, o charakterystycznym podwójnym poszyciu zachowały się w stosunkowo dobrym stanie. Wystają ponad dno na wysokość około jednego metra.
W odległości kilku – kilkunastu metrów od wraku od strony południowej i południowo wschodniej (w rejonie dziobu i prawej burty) odnalezione zostały fragmenty drewnianych belek i desek.
Od strony północnej (w rejonie lewej burty od strony rufy) odnalezione zostały elementy takielunku – maszty (wraz z rolką topową) i prawdopodobnie fragmenty bomu bądź piku gafla oraz zachowana w dobrym stanie drewniana winda kotwiczna.
Historia
Wrak w 2003 – 2005 roku był obiektem badań archeologicznych, prowadzonych przez Narodowe Muzeum Morskie, które pozwoliły między innymi określić jego typ i okres budowy. Jest to prawdopodobnie wrak niewielkiego żaglowca typu kuff lub galiot wybudowany w pierwszej połowie XIX wieku.
14.02.2023 podczas wyprawy badawczej prowadzonej przez Wydawnictwo “Odkrywca” i Bazę Nurkową Dive Land zostały wykonane nurkowania przeprowadzone przez zespół czterech nurków (Kamil Stankiewicz, Bartosz Słaboń, Paweł Golik, Maciej Romanowski) oraz sterowany pojazd podwodny ROV - Chasing M2 Pro (operator Łukasz Orlicki). Podczas nurkowania uzyskane zostały zdjęcia stanu zachowania burt wraku oraz wystających ponad dno luźnych elementów jego poszycia.
Opracował Łukasz Orlicki
Masz ochotę sięgnąć do artykułu z wyprawy badawczej https://www.e-kiosk.pl/numer,407411,odkrywca
Ciekawostki związane z wrakiem
Biuletyny Narodowego Muzeum Morskiego w Gdyni, w których opisano nasze działania na wraku Żaglowca Holender-Błotniak
- rok 2023 https://nmm.pl/wp-content/uploads/2023/03/NMMbiuletyn_02.23.pdf
- rok 2024 https://nmm.pl/wp-content/uploads/2024/03/NMMbiuletyn_02.24.pdf
Jeśli masz wiedzę, która pozwoli nam dopracować opis lub wyjaśnić nieścisłości dotyczące losów jednostki — zapraszamy do kontaktu.